Rozvody motoru

Moderní motory jsou vybavené účinným ale poměrně choulostivým mechanismem, který je znám jako rozvody. Ty je nutné po doporučeném počtu najetých kilometrů vyměnit. Pokud tak vlastník vozidla neučiní, může si pěkně zavařit. Prasklý rozvodový řemen může mít za následek úplné zničení motoru. A oprava v takovém případě může vyjít na desítky tisíc korun.

Prasklý řemen není neobvyklá závada a na vině jsou nejčastěji samotní motoristé, kteří nepovažovali za nutné rozvody vyměnit. A nebo nemají nejmenší tušení, že něco takového ve svém autě mají. Přitom problém s rozvody se týkají většiny moderních aut.

Zatímco dnes se používají gumové řemeny, v minulosti byly do motorů montovány odolné řetězy. Důvodem jsou nižší výrobní náklady, nižší tření a samozřejmě nižší hlučnost. A to hraje významnou roli u moderních motorů, které musí splňovat náročné emisní normy.

Nejčastější příčiny poškození rozvodů

Bez rozvodů se neobejde žádné vozidlo. Rozvodový řemen spojuje a zároveň koordinuje otáčení klikové a vačkové hřídele řídící ventily. Mezi další funkce patří pohánění vodního čerpadla či vstříkovacích čerpadel u naftových motorů.

Rozvody však nejsou pouze rozvodový řemen. Ten je pouze jejich součástí. Vedle řemene jsou součástí rozvodů vodící a napínací kladky. Samotný řemen praskne nebo se přetrhne málokdy. Nejčastěji problém vzniká práv v kladkách.

Pokud dojde k prasknutí řemene, příčinou bývá nejčastěji mechanické poškození jiné části motoru (např. poškození drážkového řemene pohánějící alternátor, zadření vodního čerpadla, poškození hydraulického napínáků, apod.). Častějším problémem rozvodových řetěz je to, že se vytahají a povolí a začnou být hlučnější a “chrastí”.

Ve chvíli, kdy rozvodový řemen praskne nebo přeskočí, dojde ke střetnutí pístů s ventily. Následky takové střetnutí mohou být velmi vážné. V lepší případě dojde “pouze” k ohnutí ventilů. Nejhorší možností je poškození celého bloku motoru, zlomení vačkové hřídele, ohnutí klikové hřídel a ojnice. Takto poškozený motor je na odpis.

Výměna rozvodů: Kdy a jak se provádí?

Výměna rozvodů se zpravidla provádí po určitém počtu najetých kilometrů, což je u každé značky a typu vozidla jiné. Doporučené intervaly se pohybují od 60 000 až do 160 000 kilometrů. Vyplatí se při každé servisní prohlídce nechat rozvody prohlédnout a nechat si poradit od mechanika.

Při výměně se mění rozvodový řemen, vodící a napínací kladky a doporučená je i výměna vodní čerpadla. Výměnu rozvodů je vhodné udělat pořádně hezky “od podlahy”. Polovičatá řešení ve snaze ušetřit pár tisíc korun se nemusí vyplatit. Oprava zničeného motoru vyjde rozhodně dráž než včasná a důkladná výměna rozvodů.

U ojetého vozidla nechte vyměnit rozvody vždy

Pokud si kupujete ojeté vozidlo, nechte vyměnit pro jistotu kompletní rozvodový mechanismus. Jak dobře víte, uvedený počet najetých kilometrů nemusí odpovídat skutečnému nájezdu. Nejlepší je nechat celé vozidlo důkladně prohlédnout před podpisem kupní smlouvy. Koupě samotného vozidla a výměna rozvodů může nakonec vyjít dráže, než si kupující může aktuálně dovolit. Je to však natolik zásadní věc, že šetřit se nevyplácí.

Adresa servisu

 Hostivická 7/14                               Praha 5 - Sobín                                   155 21     

                                                      "Nejsme Autoservis Sobín, Náš servis se nachází v zadní části areálu vedle šedivé plechové haly"

Otevírací doba

Pondělí       8:00 - 17:00                Úterý           8:00 - 17:00                Středa         8:00 - 17:00                Čtvrtek        8:00 - 17:00                Pátek           8:00 - 15:00                      So - Ne        Zavřeno